Longboard hardware

Longboards hebben verschillende onderdelen die veel invloed hebben op het rijgedrag van je longboard. Bij het longboarden zijn er legio mogelijkheden qua decks, wielen, trucks, bushings en lagers. Hieronder wordt kort uitgelegd wat de verschillen zijn en welke keuzes gemaakt kunnen worden.

Longboard decks

Bij het kiezen van een longboard deck is het belangrijk om eerst voor jezelf te bepalen wat voor discipline je wilt. Op basis van die keuze is het kiezen van een longboard deck al een stuk makkelijker. Als je niet precies weet welke longboard disciplines er zijn kan je dat terug lezen op de pagina longboard disciplines. De vorm van het longboard deck bepaald voor een deel de eigenschappen. Zo zijn er longboard decks die heel stabiel zijn maar ook longboard decks die heel veel flex hebben. Eindeloze variaties zijn er mogelijk hier onder staan de drie meest voorkomende vormen uitgelegd.

Pintails

De vorm van het longboard deck is te zien in het plaatje. De reden dat het longboard deck deze vorm heeft is dat er zo geen kans is op wheelbite. Wheelbite betekend dat als je een bocht maakt het longboard deck tegen het wiel aan komt. Door deze vorm voorkom je dit dus. Zo'n pintail deck wordt meestal gebruikt voor het cruisen en is vaak best lang.

longboard-pintailshape

Citycruiser

Citycruiser is een longboard deck van een wat kleiner formaat dat makkelijk mee te nemen is. Het is een deck om mee te cruisen, maar ook om mee te spelen. Doordat het longboard deck zo klein is kan het over mee naar toe en is het uiterst wendbaar. Het beschikt ook vaak over een kicktail zodat het makkelijker is om tricks uit te voeren. Een kicktail is het achterste stuk van het board wat dan iets oploopt zodat je het makkelijker op kan wippen.

Longboard-City-cruiser

Dropped longboard

Dat wil zeggen dat het board verlaagd is en dan ongeveer net zo laag ligt als de wielen. Dit zorgt voor een aantal voordelen, namelijk het zwaarte punt van het board is lager waardoor er meer stabiliteit is. Daarom zijn ook veel downhill decks dropped. Het heeft ook nog een ander groot voordeel doordat het board verlaagd is kost het minder kracht om af te zetten. Dat is de reden dat veel rijders die lange afstanden afleggen hier gebruik van maken. De reden dat ook veel freeriders op zulk soort boarden rijden is omdat ze op hoge snelheid betrouwbaar zijn en tegelijker tijd ook nog speels zijn.

Longboard-dropped-deck

Eigenlijk bestaat bijna elke vorm die je maar kan bedenken. Zo zijn er ook pintails maar dan gecombineerd met een kicktail.

Rondingen in het longboard deck

Naast deze vormen zijn er nog wat zoals concave, convex, camber en rocker. Concave is de buiging in het deck in de breedte, dus dat de zijkanten hoger zijn als het midden. Hoe groter dit verschil hoe stijver het board is. Convex is precies het tegen over gestelde hiervan. Camber betekent de buiging in het deck maar dan van de voorkant naar de achterkant. Dus het midden is dan hoger. Door deze vorm komt er flex in het board, dus hoe groter de camber hoe meer flex er in het board zit. Rocker is precies het tegenovergestelde van camber. Een stijf board wordt gebruikt tijdens het downhillen terwijl een deck met veel flex gebruikt wordt tijdens het dansen.
Nu er uitgelegd is wat er voor soorten decks op de markt zijn gaan we naar de setup. De trucks bepalen naast het deck ook veel over de stuur eigenschappen. Trucks zijn er in alle soorten en maten. De basis regels worden nu beschreven. Hoe smaller de truck, hoe kleiner de draaicirkel en hoe wendbaarder je bent.

Longboardtrucks

Naast de breedte zijn de bushings en kingpins ook belangrijk. De kingpin is de grote bout die hier op het plaatje zichtbaar is. Hoe strakker deze aangedraaid is hoe minder soepel de truck beweegt. Als de bout losser wordt gedraaid dan beweegt de truck soepeler.

Bushings

Bushings zitten tussen de hanger en de baseplate in. De bushing zorgt ervoor dat de hanger kan bewegen daarnaast werkt het ook als demping tegen trillingen. Op de markt zijn er verschillende soorten bushings met andere eigenschappen. Hoe harder de bushing hoe moeilijk de hanger kan bewegen. Dat betekent automatisch ook dat wanneer de bushing zachter is de hanger makkelijker beweegt. De hardheid van een bushing wordt aangegeven met de letter A. Hoe hoger het getal, dat voor de A staat, hoe harder de bushing is. Als je een bushing gaat kopen is het verstandig om het verschil te testen en met de hardheid rekening te houden met je eigen gewicht.

Lagers

Er bestaan veel verschillende lagers voor het longboarden. Per wiel heb je twee lagers dus voor een compleet longboard heb je acht lagers nodig. Bij het longboarden is er een schaal gemaakt voor de lagers en die heet ABEC. De schaal gaat van 1 tot en met 9 dat betekend hoe hoger het cijfer hoe beter de lager. Als beginner is het niet nodig om gelijk een lager te nemen met een ABEC van 9 maar is de kwaliteit vanaf ABEC 5 goed genoeg. Pas als je aan downhill longboarden gaat doen is de kwaliteit van de lager heel belangrijk.

Longboard wielen

Nu hebben we ook de wielen nog. De wielen zijn er in verschillende grote en dat gaat van circa 60mm tot 107mm. Hoe groter een wiel hoe sneller je kan. Dat is niet het enige want de wielen hebben ook een bepaalde hardheid. De hardheid wordt weergegeven van 0 t/m 100. De hardheid van de wielen gaat vanaf 70 tot 88, dus bij 70 heb je een zacht wiel met heel veel grip en bij 88 een hard wiel met een stuk minder grip. De keuze voor de wielen heeft ook weer te maken met de discipline die je kiest. Voor het freeriden kies je een harder wiel anders kan je niet sliden terwijl je bij het downhill voor een zachter wiel gaat want dan wil je meer grip. Het is wel belangrijk om te kijken naar de rand van je wiel want sommige wielen hebben een soort lip voor meer grip, maar dan kan je niet mee sliden.


Alle longboards hardware zijn nu toegelicht, het is heel veel informatie. Er bestaan zoveel mogelijkheden, om het nog wat duidelijker te maken geef ik een voorbeeld van een samenstelling.

“Ik wil aan downhill gaan doen en ben op zoek naar een longboard”.

Kies dan een dropped longboard deck met concave en rocker voor stabiliteit. Voor de trucks kies je een brede as en grote wielen. Voor de wielen wil je niet dat ze te hard zijn, want dan verlies je grip. Is het onduidelijk of wil je het zelf uit proberen? Boek dan een workshop longboarden daar wordt je alles nog eens haarfijn uitgelegd.

longboard-soorten

Sportief, Professioneel en op het Strand!

Stel uw eigen bedrijfsuitje, vrijgezellenuitje of groepsuitje samen voor groepen 1000 personen.